Kundservice

Bara ett samtal bort

Telefon: 040 – 633 96 96
Vardagar: 08.00-20.00
Helg: 09.00-18.00 (även röda dagar)

 

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor:

 

Beställ Beställning och abonnemang

 

chat bubble

Jag hittar inte min adress – vad gör jag?

Om din adress inte visas betyder det att vi just nu inte kan leverera bredband till dig. Det kan bero på att din fastighet har avtal med en annan leverantör, eller att vi ännu inte är anslutna till fibernätet i ditt område.

 

chat bubble

Jag har redan bredband hos en annan leverantör, hur går det till att byta?

Kontakta vår kundservice så kan vi hjälpa dig.

 

chat bubble

Jag har gjort en beställning men har ångrat mig

Vi följer konsumentlagstiftningen gällande 14 dagars ångerrätt vid distansavtal. Kontakta Kundservice så snart som möjligt för att ångra din beställning. 

Mer om konsumentlagstiftningen och ångerrätt kan du läsa på konsumentverkets hemsida.

 

chat bubble

Kan jag behålla mitt bredband när jag flyttar?

Absolut, så länge din nya adress är ansluten till vårt fibernätverk kan du flytta med ditt abonnemang till din nya bostad.

 

 

bredband Bredband

 

chat bubble

Hur kommer jag igång med mitt bredband?

Börja med att lägga en beställning på vår hemsida för bredband. Om du även beställer en router från oss så kommer denna att skickas hem till dig, och du kopplar sedan in den enligt instruktionerna som följer med. 

Vi aktiverar sedan ditt nya bredband utifrån ditt önskade datum och du får en bekräftelse till din e-post adress när allt är klart. Därefter kan du koppla in din dator eller router och börja surfa.

 

chat bubble

Vilken hastighet skall jag välja?

250 Mbit/s: För enklare behov som att surfa, mejla, betala räkningar och titta på enstaka videor.

500 Mbit/s: Strömma högupplöst film, tv eller musik och spela onlinespel utan lagg.

1 000 Mbit/s: Supersnabb ner- och uppladdning även när flera användare delar anslutningen. För backup, distansarbete m.m.

 

chat bubble

Kan jag byta hastighet senare?

Javisst! Kontakta oss så kan vi byta din hastighet. Det kan ta några dagar att genomföra bytet.

 

chat bubble

Vilken utrustning behöver jag för mitt bredband?

Efter att tjänsten är aktiverad behöver du endast en nätverkskabel för att få internet till din dator. Vill du ha trådlöst nätverk eller få internet till flera enheter i din bostad behöver du även ha en router. Du kan köpa till vår router eller använda en router som du har sedan innan.

 

 

Felsökning Anslutning och felsökning

 

chat bubble

Varför fungerar inte mitt internet/trådlösa nätverk?

Om du upplever problem bör du som ett första steg i felsökningen starta om din dator och din router. Det löser många vanliga problem..

Så här startar du om din router:

• Stäng av routern med På/Av-knappen.

• Vänta i 20 sekunder.

• Sätt på routern igen med På-/Av-knappen.

Om problemet kvarstår så blir nästa steg att prova koppla förbi routern. Anslut en dator med nätverkskabel direkt till ditt fiberuttag eller fibermodem, dvs uttaget där bredbandet kommer in i ditt hem. Om problemet kvarstår, kontakta vår Kundservice för vidare felsökning. 

Om internet fungerar med routern förbikopplad, och du har erhållit den från oss, så kan vår kundservice hjälpa dig med inställningarna. Om du har köpt routern från ett annat ställe så hänvisar vi till deras support. 

 

chat bubble

Varför är min uppkoppling långsam?

Om du upplever att din uppkoppling är långsam får du gärna mäta den via Bredbandskollen.se. Är mätvärdena lägre än förväntat är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten till ditt fiberuttag eller fibermodem. Detta hjälper oss att identifiera var problemet ligger. 

Om du får samma mätvärden även när du är direktkopplad till ditt fiberuttag eller fibermodem kontaktar vår Kundservice för vidare felsökning.

Om du får bra mätvärden när du är direktkopplad behöver du se över din router. Har du köpt routern av oss kontaktar du vår Kundservice, har du köpte routern från annan återförsäljare hänvisar vi till deras support.

 

 

Router Router (WiFi)

 

chat bubble

Hur kopplar jag in fler enheter som datorer, surfplattor och mobiler med trådlöst WiFi?

Vi levererar internet till ditt hem via ett fiberuttag eller fibermodem. Där kan du koppla in en dator och komma ut på Internet. Vill du koppla in fler enheter behöver du en Router.

Du kan köpa till en router från oss med inbyggt WiFi som du kan ansluta till trådlöst, och möjligheten att koppla in fler enheter – exempelvis en tv eller spelkontroll – direkt med kabel.

 

chat bubble

Hur byter jag namn och lösenord på mitt WiFi-nätverk?

Om du har en router från oss:
Logga in på din Mercku router genom att öppna en webbläsare på din dator eller telefon och skriv http://mywifi.mercku.tech, eller http://192.168.1.1 i adressfältet. 

Ange routerns administratorslösenord och klicka på Logga in. Du kommer nu att loggas in på Merckus webbportal.
Obs! Routerns administratörs-lösenord ställs in under den första Wi-Fi-installationen. Om du har glömt lösenordet måste du fabriksåterställa Mercku-systemet.

Väl inloggad i webbportalen väljer du Inställningar> Wi-Fi-inställningar.
Ange Wi-Fi-nätverksnamnet i fältet Wi-Fi name.
Ange Wi-Fi-lösenordet i fältet Wi-Fi password.
Klicka på Spara.

Om du har en annan router hänvisar vi dig till instruktionerna som följde med den. 

 

 

Övrigt Övrigt

 

chat bubble

Hur behandlar ni personuppgifter?

Här kan du ladda ner en PDF med information om hur vi behandlar personuppgifter. Filen sparas i din mapp för nedladdningar.

PDFGDPR_LF_Skane_Bredband.pdf

 

 

 

 

 

Linje